به گزارش اداره ارتباطات مردمی شهرداری زرین شهر طی نشستی با حضور نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان لنجان، امام جمعه، شهردار و اعضای شورای اسلامی زرین شهر مسائل و مشکلات زرین شهر مورد بررسی قرارگرفت.
میثم محمدی در این نشست یکی از مهمترین وظایف شهرداریها را افزایش کیفیت زندگی شهروندان دانست و اظهار کرد: شهرداری زرین شهر در دوره پنجم مدیریت شهری معتقد بوده که برنامهریزی راهکاری برای مقابله با چالشهای پیشروی مجموعه مدیریت شهری و چراغ راه آینده است از این رو طی سه سال گذشته با رویکرد عملیاتی و توسعهای وارد عرصه خدمت رسانی به شهروندان شد.
وی با اشاره به بودجه نویسی و برنامه محوری ردیفهای اعتباری و عملکرد هدفمند مدیریت شهری زرین شهر، افزود: شهرداری زرین شهر در آغاز فعالیت خود در دوره پنجم با چالش بدهی 45 میلیارد تومان بدهی پیمانکاران و همچنین بدهی جاری و پرسنلی مواجه بود از طرفی پروژههای نیمه تمام شهرداری که تعدادی از آنها همچون شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر، پارک سوار، شهرک مشاغل کارگاهی و… ابر پروژه به شمار می امدند نیز با مطالبات مردمی مواجه بودند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: طی سه سال گذشته حرکت شهرداری زرین شهربر اساس برنامهریزی اصولی و مدون بهمنظور عبور از چالش بدهی های جاری و عمرانی و اتمام پروژه های نیمه تمام برنامه ریزی شده و علی رغم مشکلات سخت اقتصادی و کاهش درآمدهای شهرداری باحمایت شورای اسلامی زرین شهر و همچنین مشارکت حداکثری شهروندان موفق شدیم چالش ها و بحران های پیش روی خود را که طی سال های گذشته کمنظیر بوده اند پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به تحقق 100 درصدی بودجه سال 98 شهرداری زرین شهر گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بدهیهای جاری شهرداری به شکل چشمگیری کاهش یافت و خوشبختانه در حال شهرداری زرین شهر بدهی مالیاتی ندارد از طرفی عده زیادی از پیمانکارانی که مطالبات خرد از شهرداری داشتهاند، تسویه حساب شده است،و بدهی شهرداری به پیمانکاران از 45 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.
محمدی با شاره به افتتاح پروژه های عمرانی شهرداری زرین شهر با اعتبار بیش از ۳۰۰میلیارد ریال با حضور معاون وزیر کشور، اضافه کرد: پروژه های نیمهتمام اولویت دار شهرداری همچون شهرک حمل و نقل کالای زرین شهرو شهرک مشاغل کارگاهی به بهره برداری رسیدند و فاز دوم شهرک مشاغل کارگاهی نیز آغاز شده و در تلاش هستیم تا پایان دوره پنجم تعداد قابل توجه دیگری از پروژه های شهرداری را به بهره بردای برسانیم.
وی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری های شهرهای ایران طی سال های گذشته، عنوان کرد: زرین شهر به دلیل میزبانی از صنایع بزرگ به عنوان یکی شهرهای برخوردار استان اصفهان شناخته می شود برهمین اساس انتظارات بسیاری از شهرداری وجود دارد و این درحالیست که این نگاه به هیچ عنوان صحیح نبوده چراکه مدیریت شهری در دریافت مطالبات قانونی خود از صنایع نیز با چالش های بسیاری مواجه است.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: شهرداری زرین شهر میراث دار تغییراتی است که طی چندین دهه گذشته در شهر ایجاد شده و منجر به ایجاد و استقرار صنایع بزرگ در این شهر شده است و امروز با وجود آسیب هایی که این صنایع به زیرساخت های شهری وارد می کنند با تغییر قوانین عوارض آلایندگی و ارزش افزوده شاهد تقسیم این نوع عوارض به صورت استانی هستیم.
وی متذکر شد: شهرداری زرین شهر از صنایع بزرگ فعال در این شهر مطالباتی دارد اما متاسفانه نه تنها این صنایع به پرداخت دیون خود توجه ندارد بلکه متاسفانه در برخی موارد همچون حفاری ها و ساخت و سازها قوانین شهرداری توسط صنایع زیر پا گذاشته می شود.
محمدی یاداور شد: فولاد مبارکه برخی اراضی تحت مالکیت شهرداری را تصرف کرده و علی رغم پیگیری های صورت گرفته موفق به احقاق حقوق شهر و شهرداری نشدیم و امروز روند پیگیری با شکایتی از این صنعت صورت گرفت و در مسیر قضایی قرار دارد.
وی یکی دیگر از معضلات خطه طلایی ایران را نبود موضوع مسکن دانست و اظهار کرد: کمبود زمین در زرین شهر یکی از معضلاتی است که ابعاد آن در چند دهه گذشته بیشتر خود را نشان داده است از این رو در طرح جامع زرین شهر تلاش شد ظرفیت های جدیدی در حوزه مسکن دیده شود.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: میزانی از ظرفیت های جدید پیش بینی شده در طرح جامع زرین شهر در شورای عالی برنامه ریزی استان به تصویب رسید اما در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب نرسید.
وی افزود: این اتفاق را همچون برخی اتفاقات دیگر شهرستان می توان در حوزه های سیاسی و فنی مورد بررسی قرار داد، جنبه سیاسی این مسئله آن است که طرح جامع زرین شهر حدود یکسال ونیم در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مسکوت ماند و در دستور کار قرار نمی گرفت.
محمدی تصریح کرد: در نهایت دو هفته گذشته طرح جامع زرین شهر به تصویب رسید، و باید گفت طرح تصویب شده علی رغم وجود برخی قابلیت های خوب، برخی معایب نیز دارد چراکه مباحث و ظرفیت های توسعه ای محدوده شهر و کمربندی شمال شهر از این طرح حذف شد و ظرفیت جدیدی برای توسعه مسکن بجز محدوده خیابان شهید چاوشی که ظرفیت محلی است دیده نشده است.
وی ادامه داد: ایراد فنی که مشاور طرح به ان تکیه کرده ان است که طی سال های گذشته به برخی ظرفیت هایی که در محدوده شهر وجود داشته پرداخته نشده است و تا زمانی که ظرفیت های بالقوه به ظرفیت بالفعل تبدیل نشوند نباید انتظار داشته باشیم که ظرفیت های جدیدی به محدوده شهر اضافه شود.
شهردار زرین شهر اضافه کرد: یکی از این ظرفیت های تولید مسکن در زرین شهر اراضی معروف به اراضی غرب دانشگاه پیام نور بوده که با وسعت 24 هکتار در طرح جامع قبلی شهر و همچنین طرح تفصیلی فعلی در قالب بافت مسکونی دیده شده است.
وی با بیان اینکه براساس آمار سرشماری سال 95طی 5 سال 5 هزار نفر از جمعیت شهر کاسته شده است، عنوان کرد: سند این زمین به نام ذوب آهن است و به دلیل تعهدی که ذوب آهن نسبت به وزارت راه و شهرسازی دارد و باید پنج هزار هکتار زمین را به دولت انتقال دهد کارهای ملکی ذوب اهن انجام نمی شود و چنانچه وضعیت سند این اراضی مشخص شود ظرفیت بارگذاری شش هزار نفر جمعیت جدید در این منطقه وجود دارد و در افق 15 ساله زرین شهر می توان انتظار رشد این میزان جمعیت را داشت.
محمدی خاطرنشان کرد: ارتباط دوسویه و همدلی مدیریت شهری و نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی می تواند به حل معضلات شهر کمک شایانی داشته باشد چراکه برخی مشکلات پیش روی زرین شهر همچون اشتغال شهروندان این شهر را دچار چالش کرده است.
وی افزود: براساس هدف گذاری هایی که در شهرداری زرین شهر انجام گرفته تلاش شده است بسترسازی ایجاد اشتغال در پروژه های شهری دیده شود و شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر و همچنین شهرک مشاغل کارگاهی از جمله پروژه های تاثیرگذار در حوزه اشتغال به شمار می آیند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر در حال حاضر فعالیت خود را آغاز کرده اما از 35 شرکتی که زمین خریداری کرده اند 10 شرکت در قالب استقرار در کانکس در حال فعالیت هستند و اعلام بار در این مجموعه انجام می گیرد.
وی ادامه داد: با قرعه کشی صورت گرفته شده وضعیت پلاک های شرکت ها مشخص شده و آنان برای تمدید پروانه و ارائه نقشه های اصلاحی اقدام کرده اند اما نیاز است شرکت هایی که در اصفهان مستقر هستند و در شهرک زمین خریداری کرده اند به این مجموعه منتقل شوند.
محمدی متذکر شد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و طرح پیش بینی شده در این شهرک بار ذوب آهن باید در این شهرک اعلام شود اما همچنان این مهم عملیاتی نشده و این درحالیست که با پیگیری های انجام شده امکان انتقال و اعلام بار در شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر وجود دارد.
وی با بیان اینکه زیرساخت ها و بسترهای لازم برای حضور شرکت ها و رانندگان کامیون در شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر وجود دارد، یادآور شد: درصورت تحقق این مهم روزانه 700 بارنامه به ظرفیت فعلی صدور بارنامه که حدود 200 بارنامه در روز است اضافه خواهد و به صدور هزار بارنامه که در طرح پیش بینی شده است دست خواهیم یافت اما متاسفانه برخی مدیران استان همچنان اراده لازم را در این حوزه ندارند.
شهردار زرین شهر اتصال بزرگراه شرق این شهر به بلوار خلیج فارس را مسیر توسعه خطه طلایی ایران به سمت شرق دانست و گفت: اتصال بلوار خلیج فارس به عنوان اتصال شرق زرین شهر و همچنین اتصال دسترسی شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر ، مجموعه بهپرور و شهرک مشاغل کارگاهی که پروژه ای منطقه ای به شمار می آید به بزرگراه شرق را رقم خواهد زد و یکی دیگر از پروژه هایی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی عنوان کرد: شهرداری زرین شهر حدود 11 میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است که پنج میلیارد تومان آن در دوره پنجم مدیریت شهری بوده است و مقرر شده بود 2 میلیارد تومان اعتبار نیز سازمان راهداری کشور به این پروژه اختصاص دهد که متاسفانه علی رغم انجام تعهدات شهرداری همچنان تهدات وزارتخانه در این خصوص انجام نشده است.