✅شهردار زرین شهر در نشست با اصحاب رسانه : 🔹 سرمایه تنها با پهن کردن فرش قرمز نمیآید./ 🔹 جذب سرمایه های خُرد و کلان در زرین شهر نیازمند اعتمادسازی است/ 🔹 شهرداری زرین شهر نیازمند تحول و جسارت در تصمیم گیری است
میثم محمدی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهرداری ها به عنوان نهادهایی اجتماعی، به واسطه تنوع و حجم خدمات ارائه شده، تبدیل به یک اَبرسازمان شده اند که وظیفه خطیری را در ارائه خدمت رسانی به مردم بر عهده دارند و امروزه نقش آنها در توسعه شهرها و تاثیر مستقیم آن بر توانمندسازی شهروندان غیرقابل انکار است.
وی افزود: از طرفی دیگر، به واسطه گستردگی و متفاوت بودن خدمات ارائه شده در شهرداری ها، علاوه بر دراختیار داشتن سرمایه های انسانی گسترده با تخصص های مختلف، مخاطبِ ارباب رجوعان بسیار با نیازهای کاملا متنوع هستند.
شهردار زرین شهر تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت شهرداری ها باید بتوانند با بهره گیری از رویکردهای نوین برنامه ریزی، از جمله برنامه ریزی استراتژیک، عملیاتی و اجرایی نسبت به شناخت مزیت ها و فرصت ها، محدودیت ها و تنگناهای شهر و شهرداری به گونه ای مناسب پرداخته و زمینه های ارتقا کیفیت و کمیت این نیاز ها و تحقق انتظارات را در ابعاد زمان و مکان در قالب وظایف سازمانی شهرداری مورد شناسایی و معرفی قرار دهند.
وی ادامه داد: در این راستا، شهرداری زرین شهر نیر تلاش کرده با ایجاد نگرشی سیستمی و کل نگر و تبدیل سازمان شهرداری به یک سازمان استراتژی محور، اهداف و استراتژی ها را عملیاتی و اجرایی کرده و با تبیین نقش های سازمانی و به کارگیری سازوکارهای وابسته به آن موجبات هم افزایی حوزه های عملیاتی و ستادی را فراهم وتحقق استراتژی ها را در دستور کار روزانه مدیران و کارکنان قرار دهد.
پیش بینی ۵۰ میلیارد تومان برای عمران و ابادانی زرین شهر
محمدی با اشاره به اینکه درحال حاضر بودجه شهرداری ها به شیوه سنتی شامل دو بخش جاری وعمرانی است که تطابقی با چارچوب برنامه استراتژیک ندارد،اضافه کرد: بودجه شهرداری زرین شهر در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که از این بودجه ۱۸ میلیارد تومان جاری و ۳۲ میلیارد هزینه های عمرانی است.
وی با بیان اینکه هر ساله بودجه شهرداری نسبت به روند رشد وصولیها پیشبینی میشود، عنوان کرد: از بودجه پیش بینی شده شهرداری زرین شهر در سال جاری تنها ۱۶٫۶ میلیارد تومان محقق شده و نکته قابل توجه که در بودجه شهرداری زرین شهر خودنمایی می کند آن است بودجه پیشنهادی شهرداری بودجه ای واقعی نبوده چراکه عملکرد سال گذشته شهرداری زرین شهر حدود ۳۵ میلیارد تومان بوده و در این میان ۲۰ میلیارد تحقق نقدی و ۱۵ میلیارد به صورت غیر نقدی بوده است.
شهردار زرین شهر بیان کرد: نتیجه گیری که از این مهم می توان داشت آن است که بودجه ۵۰ میلیاردی برای شهرداری زرین شهر قطعا یک بودجه واقعی نبوده و چنانچه قرار بود بودجه ای واقعی برای شهرداری تدوین می شد باید بودجه ای ۳۵ میلیارد تومانی و یا حداکثر ۱۰ درصد افزایش بسته می شد.
وی خاطرنشان کرد: اما به جهت اینکه هزینه های جاری شهرداری بالا بوده و تناسب رعایت بودجه جاری و عمرانی نیز در قانون شهرداری ها در تناسب ۶۰ به ۴۰ است و این مسئله باید رعایت شود معمولا بودجه شهرداری به صورت کاذب و بالا تدوین می شود.
محمدی اذعان کرد: از سوی دیگر بودجه و ردیف های بودجه بر اساس درآمدهای ارزش افزوده و عوارض آلایندگی تحقق پیدا کرده و پیش بینی می شود اما با توجه وضعیت حاکم بر اقتصاد و مطالبات شهرداری های شهرستان لنجان شهرداری زرین شهر در خصوص عوارض آلایندگی در ۸ ماهه سال جاری تنها ۶۰ میلیون تومان دریافت کرده است و این در حالیست که در بودجه شهرداری این مهم ۱۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
شهردار زرین شهر یادآور شد: میزان بدهی های شهرداری زرین شهر که ثبت و سند شده است حدود ۴۰ میلیارد تومان بوده که طی سالهای گذشته انباشته شگردیده و از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان بدهی جاری شامل مطالبات پرسنلی، مطالبات بیمه تامین اجتماعی، مالیات، رفاهیات و… بوده و ۳۰ میلیارد تومان بدهی های عمرانی نیز شامل بدهی ها به پیمانکارن پروژه های شهرداری است.
زرین شهر نیازمند تحول در تصمیم گیری است
وی با اشاره به اینکه امروز شهرداری زرین شهر نیازمند تحول و جسارت در تصمیم گیری است، تصریح کرد: امروز اهتمام وعزم ما حل مسائل و مشکلات شهر و شهرداری است و در هدف گذاری ها نخست با مجموعه شورای اسلامی زرین شهر هدف را بر اساس تعامل و ایجاد بستر تعاملی بین شهرداری و مسئولان کشور، استان و شهرستان و همچنین تعامل دو سویه بین پرسنل، شورا و مردم قرار داده ایم .
محمدی ادامه داد: ما اعتقاد داریم اگر بتوانیم در زرین شهر تعامل بین مسئولان، شهرداری و مردم برقرار کنیم مجموعه شهرداری می تواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت زرین شهر پتانسیل جذب سرمایه گذار و رونق اقتصادی را دارد به همین علت استراتژی ما جذب حداکثری پتانسیل ها و استفاده از ظرفیت های گروه های مختلف، تشکلات، سازمان مردمنهاد و… هستیم که میتوانند معضلات شهرداری را برطرف کنند.
شهردار زرین شهر بیان کرد:امروز اگر نگاهی به شهر داشته باشیم می بینیم در جایجای شهر، پروژههای زیرساختی در حال احداث هستند و واقعیت این است عوارضی که از سوی مردم پرداخت می شود، بخشی از درآمدهای شهرداری را تشکیل می دهد اما این، تمام هزینههای نهادی گسترده را که قرار است هر روز شهر را بیشتر و بهتر بسازد و زیرساختهای آن را توسعه دهد، پوشش نمیدهد.
وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد امروز شهرداری زرین شهر نیازمند حرکت بنیادین در ساختار اداری، پرسنلی و کسب درآمدهای پایدار است اما متاسفانه شهرداری زرین شهر ۳۵ درصد درآمد خود را بر اساس درآمدهای خودکوششی محقق می کند و با یک نگاه اجمالی به هزینه های سنگینی که بر مدیریت شهری تحمیل می شود، مشخص می شود که با توجه به امکانات و منابع موجود راهی جز مشارکت شهروندان در اداره شهر نیست.
محمدی اذعان کرد: بی شک برای تحقق مشارکت مردم باید با تمام توان اعتماد سازی کرد و بدون تردید برای ایجاد اعتماد پایدار، باید در جهت آگاه کردن مردم از اهداف، وظایف، ماموریت ها، عملکردها و خدمات مدیریت شهری گام برداشت.
بدنه شهرداری زرین شهر کوچک می شود
وی کوچکسازی بدنه شهرداری را یکی دیگر از سیاست های مدیریت شهری دانست و گفت: ما امروز در بحث کنترل هزینه های شهرداری به دنبال آن هستیم تا بتوانیم موازنه ای بین درآمد و هزینه های شهرداری ایجاد کنیم لذا یکی از دیدگاه های ما در دوره پنجم مدیریت شهری شهرداری زرین شهر، کوچک سازی بدنه شهرداری است.
شهردار زرین شهر افزود: البته این کوچک سازی نه به معنای تعدیل نیرو بلکه به معنای آنکه قسمت هایی همچون استخر جهان پهلوان تختی و کشتارگاه که در گذشته در اختیار شهرداری بوده و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند را به آنها واگذار کنیم.
وی اضافه کرد: کارشناسان ما پس از بررسی های لازم اعلام کردند در ۶ ماهه اول سال ۹۶ مجموعه استخر جهان پهلوان تختی ۱۵۰ میلیون تومان ضرر داشته یعنی درامد و هزینه آن ۱۵۰ میلیون تومان منفی بوده که در مجموعه سال این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان می رسد و حتی در شش ماهه دوم که فصل زمستان و سرما را در پیش داریم نیز قطعا ضرر ما در استخر بیشتر نیز خواهد بود.
محمدی ادامه داد: شاید برخی فکر کنند استخر یک پروژه سود آور و درآمدزا برای شهرداری بوده است اما جالب است بدانیم وقتی ما با کارشناسان تربیت بدنی صحبت کردیم برای استخر و مجموعه های ورزشی آن درآمد ۶۰ میلیون تومانی در ماه را پیش بنیی میکنند و حاضر به اجاره این مجموعه با نظارت شهرداری و تربیت بدنی هستند.
وی عنوان کرد: قطعا بخش خصوصی به جهت تخصص، تعهد و نگاه اقتصادی که دارد بهتر از شهرداری می تواند هزینه های این مجموعه را کنترل کرده و درامد لازم را کسب کنند لذا واگذاری استخر جهان پهلوان تختی به بخش خصوصی باعث خواهد شد در هزینه های شهرداری بالغ بریک میلیارد تومان صرفه جویی کرد.
شهردار زرین شهر با اشاره به روند پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر بیان کرد: بیش از ۱۴ سال از عمر پروژه شهرک حملونقل میگذردکه در این مدت شاهد تغییر و تحولهای بزرگی در حوزه اقتصادی و اجتماعی بوده ایم.
آثار سوء تعطیلی پروژه ها بر زرین شهر
وی خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه شهرک حمل و نقل سرمایه گذار بخش خصوصی ورود پیدا کرده و پروژه از نظر پیشرفت فیزیکی در زمان خود پیشرفت خوبی داشته اما متاسفانه در ۴ سال گذشته پروژه تعطیل شده که توقف این پروژه آثار بسیار سوء از نظر اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد از این رو عزم شهرداری اتمام پروژه به نحو احسن و با نظارت شورای شهر، سیستم نظارتی و مراجع قضایی و تعامل با سرمایه گذار حل کنیم.
محمدی اذعان کرد:باید توجه داشت طولانی شدن روند تکمیل این پروژه بههیچوجه به نفع طرفین نبوده چراکه با گذر زمان این پروژه دیگر هیچ توجیه اقتصادی نخواهد داشت از این رو در گام نخست مدیریت شهری زرین شهر تلاش کرد در فضای آرام با برگزاری جلسات مختلف با استانداری، سیستم نظارتی، فرماندار، نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی سعی شد به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.
وی متذکر شد: امروز این نتیجه برای همه مشخص شده که قرارداد شهرک حملونقل کالای زرین شهر بیعیب و نقص نیست و سهم آورده طرفین با سهم بهره برداری توازن ندارد ولی این مسئله دلیل بر توقف کار طی سالهای گذشته در شهرک آن هم با آن همه سرمایه که درآن انجام صرف شده نیست.
شهردار زرین شهر تاکید کرد: ما در این پروژه به دنبال قردادی برد برد هستیم و قطعا برای ما حفظ منافع شهر، شهرداری و سرمایه گذار بخش خصوصی حائز اهمیت است و مردم مطمئن باشند حفظ منافع شهر اولویت مذاکرات و پیگیری های ما خواهد بود و امیدواریم همه کمک کنند و اجازه داده شود پرونده مسیر عقلای خود را سپری کند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه تنها با پهن کردن فرش قرمز نمیآید، اظهار کرد:باید توجه داشت در دوره های گذشته تجربه خوبی در برخورد با سرمایه گذاران در زرین شهر نبوده است و یکی از نکاتی است که سعی شده در دوره پنجم مورد توجه قرار گیرد رفع موانع سرراه سرمایهگذاری در این شهر است و قطعا با رفع مشکلات پیش روی پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر این مهم نشان خواهد داد شهرداری نقش حمایتی و سازنده در بخش سرمایه گذاری دارد.
هماهنگی کامل شورای شهر و شهرداری زرین شهر
سعید نادی زاده رئیس شورای اسلامی زرین شهر نیز گفت : اعضای شورای اسلامی شهر به واسطه اینکه نمایندگان مستقیم مردم هستند بزرگترین نقش را در مشارکت مردم در مدیریت شهر دارند لذا به دلیل وجود نقش پررنگ شوراها همواره باید بین اعضای شورا و مردم رابطه مستقیمی برقرار شود تا بتوان از آنها در همه زمینه ها استفاده حداکثری کرد.
وی افزود: باید توجه داشت یکی از مهمترین وظایف شورای شهر انتخاب شهردار است از این رو براساس نظرخواهی که از اعضاء شورای اسلامی زرین شهر شده بود و با توجه به جمع بندی های انجام شده، مصاحبه های حضوری وبررسی سوابق و اعلام آمادگی افراد جهت فعالیت در سمت شهردار زرین شهر از بین حدود ۳۰ گزینه پیشنهادی میثم محمدی با ۷ رای موافق به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر تصریح کرد: با توجه به آسیب پذیر بودن مدیریت شهری، شورای اسلامی زرین شهر در فرایند انتخاب شهردار، علاوه بر تخصص به قانون مداری، دوستدار قانون بودن و داشتن خلاقیت را مورد توجه قرار داد تا در مدت چهار سال آینده علاوه بر اتخاذ تصمیم های اقتصادی صحیح، خدمات شایسته تری نیز به شهروندان ارائه شود.
وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهرو شهرداری بهعنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری، نقش مؤثر و اساسی در روند توسعه و پیشرفت شهر ایفا میکنند از این رو باید توجه داشت در نظامهای مدرن، اداره جامعه براساس یک توافق جمعی شکل میگیرد لذا با توجه به اینکه جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف همواره عاملی مهم برای تداوم رشد اقتصادی هر شهر به شمار می آید تلاش شده جذب سرمایه گذار با نتیجه برد برد سیاست شورای شهر باشد.
نادی زاده اضافه کرد: سرمایهگذاری براشتغال، عملکرد فرهنگی، اقتصادی، مشارکتهای اقتصادی و تسهیل در فضای کسب و کار شهر بسیار تأثیرگذار است لذا سرمایهگذاری را باید یکی از اصلیترین عناصر رونق اقتصادی و توسعه شهری دانست.
زرین شهر پتانسیل های زیادی برای سرمایه گذاری دارد
وی عنوان کرد: امروز زرین شهر به دلیل دارا بودن پتانسیل های متعدد بستر سرمایهگذاری خوبی را دارد و باید از این فرصت در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و کسب درآمد برای شهر استفاده کرد چراکه با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور تنها راه برون رفت از رکود سنگینی که گریبانگیر شهر شده جذب سرمایه گذاران است.
رئیس شورای اسلامی زرین شهر بیان کرد: تلاش شورای اسلامی زرین شهر نیز در این دوره این خواهد بود که با کمک به مجموعه شهرداری جذب سرمایه و ایجاد امنیت برای سرمایه سرمایه گذاران، بستر لازم برای سرمایهگذاری را در شهر فراهم کند چراکه ما معتقدیم نقش شورا در یاری رساندن به مجموعه شهرداری در زمینه کسب درآمدهای پایدار، در ارائه فکر و اندیشه و طرح های مفید به مجموعه شهرداری بسیار موثر است.
وی خاطرنشان کرد: ما در شورای اسلامی دوره پنجم زرین شهر به عنوان حامی و هدایت کننده شهرداری در تلاش هستیم به سمت تدوین برنامههای بلند مدت گام برداریم و از پرداختن به کارهای سطحی، کوچک و مقطعی پرهیزکنیم.
نادی زاده با اشاره به روند پروژه شهرک حمل و نقل کالای زرین شهر اذعان کرد: با توجه به اینکه این پروژه که از اموال عمومی مردم زرینشهر به حساب میآید و شورای اسلامی نیز موظف به احقاق حق شهروندان است از این رو در تلاش هستیم تا بتوانیم با کمک مسئولان ارشد شهرستان و مدیریت شهری چالش های موجود را با مذاکره با سرمایه گذار بخش خصوصی و بصورت کدخدا منشانه مرتفع کنیم چراکه تا زمانی که این مهم محقق نشود چالش ها به پایان نخواهد رسید و این مسئله به ضرر طرفین این پروژه خواهد بود.